Mám takú víziu...

04.12.2011 20:37

Z okna mojej kancelárie v budove Magistrátu mesta Košice sa za pekného počasia občas pozriem na protiľahlý horizont – pomyselnú hranicu mestskej časti, ktorej sa už desaťročia vraví „asanačné pásmo.“ Mohla by sa však volať oveľa krajšie, napríklad Nová Terasa. Z urbanistického hľadiska skvelé miesto, z pohľadu manažmentu územia jedinečná výzva pre marketingové plánovanie – cieľavedomý marketing miesta. Skúsenosti zo sveta dokazujú, že aplikácia marketingových  prístupov je vhodná aj v tejto verejnej sfére. Mám na mysli komunálny marketing ako intenzívnu výmenu hodnôt orientovaných na občana ako príležitosť na uspokojenie konzumných, ale i sociálnych, administratívnych, emotívnych, kultúrnych, ekologických, či intelektuálnych potrieb spoločenského života mesta. V prípade „Novej Terasy“ by šlo o mestskú štvrť, ktorá by sa perspektívne mohla stať novým mestským centrom. Veď pešie prepojenie „Starého“ a „Nového“ mesta sa plánuje už vyše tridsať rokov. Jedna z alternatív rátala s chodníkom od MÚ Západ, presklenou uličkou od OC Galéria východným smerom k „novému“ parku a potom Floriánskou ulicou... Mohla by to byť super promenáda, lemovaná zaujímavosťami, atrakciami, umeleckými artefaktmi, obchodíkmi, oddychovými zónami, atď.  Žiaľ, posledná verejná súťaž, zameraná na riešenie asanačného pásma, paradoxne najzaujímavejšieho i najzanedbanejšieho územia mesta Košice (od starého pivovaru po OC Galéria) nedopadla podľa očakávaní mesta ani mestskej časti – o toto lukratívne územie nebol jednoducho zo strany podnikateľov záujem. Ide pri tom o takmer štyri hektáre výnimočného územia, ktoré by sa mohlo stať našou pýchou. Predstavujem si ho ako excelentný košický kultúrny koridor spájajúci historické jadro s obchodným a administratívnym „Novým mestom“, vidím ho ako rušnú, príťažlivú promenádu poskytujúcu príležitosť pre oddych, prácu, inšpiráciu, nákupy aj poučenie. Preto som túto svoju úvahu začala témou územného marketingu.

Nepracujem síce dlho v samospráve, ale po roku skúseností si myslím, že s využitím týchto, vo svete osvedčených marketingových nástrojov sa Košiciam možno skôr podarí získať podporu verejnosti aj  investora, ktorého neodradí ani všadeprítomný skepticizmus, ani súčasná finančná kríza. Z urbanistického pohľadu a s ohľadom na perspektívnosť tohto mestského územia ide o príležitosť, ktorá by sa mestu aj investorom vrátila v podobe spokojného občana i dobrého zákazníka.